Marika Tarczyńska-Arenc

Zajęcia w szkole językowej czy korepetycje?

Wrzesień to najczęstszy moment, kiedy rozglądamy się za zajęciami z języka obcego dla naszych dzieci, ale również dla siebie samych — nowy rok szkolny, powrót z wakacji za granicą oraz kończące się lato sprzyjają podjęciu decyzji o nauce języka. Wówczas stajemy przed bardzo ważnym wyborem: zajęcia w szkole językowej czy może korepetycje? Jaką formę zajęć wybrać i z czym wiązać się będzie podjęty przez nas wybór? Postaram się przybliżyć wszystkie za i przeciw obu tych opcji i ułatwić wybranie opcji, która najbardziej będzie odpowiadać naszym potrzebom.

Pierwszy aspekt, od którego wypadałoby zacząć, to forma zajęć. W szkole językowej mamy do wyboru pełną gamę: zajęcia grupowe, półindywidualne (we dwoje) lub indywidualne, w przypadku korepetycji zazwyczaj są to zajęcia jeden na jeden. Intuicja mogłaby nam podpowiedzieć, że zajęcia jeden na jeden są lepsze pod każdym względem (w końcu cała uwaga skupia się na nas), jednak nie zawsze tak jest.

Przede wszystkim zajęcia grupowe sprawdzają się znacznie lepiej w przypadku dzieci — interakcja z rówieśnikami, praca w parach lub małych grupach, projekty i gry językowe to tylko kilka przykładów aktywności, które sprzyjają nauce w przypadku młodszych uczniów. Dodatkowo niezależnie od wieku dobrze jest słyszeć, jak inni mówią w języku obcym inne osoby uczące się, ponieważ za granicą często będziemy w sytuacji, gdy rozmawiać będziemy z innymi osobami, dla których dany język również jest językiem obcym (w szczególności w przypadku angielskiego). Dodatkowo możemy uczyć się na błędach nie tylko swoich, lecz również naszych kolegów i koleżanek z grupy. Niejednokrotnie ktoś zada też pytanie, na które sami byśmy nie wpadli, a odpowiedź przyda się także nam. Nie da się też ukryć, że zajęcia grupowe są najczęściej najtańsze w przeliczeniu na godzinę. Tego rodzaju zajęcia znajdziemy praktycznie tylko w szkołach językowych.

Zajęcia indywidualne to forma zajęć, która najlepiej sprawdzi się w przypadku osób, które mają bardzo konkretne i nietypowe potrzeby, przez co ciężko byłoby dołączyć do grupy (bo najczęściej taka grupa po prostu nie istnieje). Najczęstszymi powodami są poziom odbiegający od rówieśników (na przykład 9-latek będący na poziomie przeciętnego licealisty albo 16-latek, który ma tak duże braki, że naukę musi zacząć niemal od zera), niestandardowe tempo nauki (gdy uczeń uczy się wyjątkowo szybko i chwyta wszystko w lot, dodatkowo ucząc się dużo samodzielnie lub gdy ktoś potrzebuje zatrzymać się nad każdym zagadnieniem nieco dłużej oraz częściej powtarzać materiał) czy ze względu na nietypową tematykę (przykładowo słownictwo fachowe lub przygotowanie do mało popularnego egzaminu).

W takim przypadku zajęcia w grupie mogłyby być nieefektywne i rodzić frustracje zarówno u nas, jak i u pozostałych uczestników kursu oraz lektora. Dlatego w takich przypadkach najlepsze mogą się okazać lekcje indywidualne. Tego rodzaju zajęcia znajdziemy zarówno w szkole językowej, jak i na korepetycjach. Różnicą może być cena (zajęcia w szkołach językowych mogą być droższe niż w przypadku stawki prywatnej studenta, choć mogą też okazać się tańsze niż stawka bardzo doświadczonego lektora), nie da się jednak ukryć, że tego rodzaju zajęcia będą droższe niż zajęcia grupowe. 

Jednak przede wszystkim w szkole językowej mamy pewność, że kwalifikacje lektora zostały zweryfikowane, natomiast w przypadku korepetycji najczęściej musimy zaufać w to, co lektor nam powie. Poza tym w szkole językowej dopasowuje się lektora do konkretnych potrzeb, wieku czy poziomu kursanta, za to korepetytorzy czasami zgadzają się na wszystkie zajęcia, nawet jeśli nie jest to coś, w czym się specjalizują. Dodatkowo w szkole językowej metodyk czy cały zespół metodyczny czuwa nad jakością prowadzonych zajęć i przeprowadza hospitacje lekcji u każdego lektora, żeby mieć pewność, że są one prowadzone według odpowiednich standardów. Nauczyciel na lekcjach prywatnych odpowiada sam przed sobą, więc wszystko zależy od jego uczciwości, a czasami po prostu ciężko spojrzeć krytycznie na samego siebie. 

Zajęcia półindywidualne to swojego rodzaju kompromis między zajęciami grupowymi a lekcjami jeden na jeden. Szkoła językowa może nam pomóc znaleźć drugą osobę o podobnych potrzebach i na zbliżonym poziomie do nas, w przypadku zajęć indywidualnych musimy się jednak liczyć z tym, że ten obowiązek spadnie na nas. Zajęcia tego typu łączą zarówno wady, jak i zalety obu typów zajęć omówionych wyżej, są również pośrodku, jeśli chodzi o cenę.

Niezależnie od tego, gdzie zapiszemy się na zajęcia, będziemy musieli znaleźć odpowiedni termin. Zajęcia grupowe mają z góry ustalone dni i godziny, choć wiele szkół ma kilka grup na danym poziomie, więc szansa, że któraś nam będzie pasować, jest większa. Mniejsze szkoły natomiast często dopasowują terminy zajęć do kursantów, więc wówczas mamy na to wpływ. W przypadku stacjonarnych zajęć indywidualnych w szkole musimy wprawdzie wziąć pod uwagę dostępność wolnych sal, w przypadku zajęć on-line problem ten nie występuje. W zamian za to mamy dostęp do kilku czy nawet kilkunastu lektorów, więc szansa na znalezienie dogodnego terminu jest stosunkowo duża. W przypadku korepetytora sala nie jest problemem, może on też zgodzić się dojeżdżać do nas (czego większość szkół językowych nie oferuje). Jego terminarz może być już jednak zajęty poprzez innych uczniów i pracę lub studia, więc dostępnych terminów może być mniej.

Ostatnią kwestią jest weryfikacja postępów — w szkole językowej mamy testy i egzaminy, które są jednakowe dla wszystkich uczniów na danym poziomie, więc mamy pewność, że robimy odpowiednie postępy i możemy oszacować, ile czasu zajmie nam przejście na kolejny poziom. Na korepetycjach wszystko zależy od tego, na co się umówimy z lektorem, jednak na pewno nie będziemy mieć tak wyraźnego porównania z innymi uczniami na analogicznym poziomie, poza tym sami z siebie często nie chcemy się decydować na testy, więc poczucie postępu może być mniejsze.

Koniec końców warto zauważyć, że żadne rozwiązanie nie jest idealne dla każdego, każda sytuacja jest nieco inna. Jeśli nie wiesz, na co się zdecydować, zapraszamy na bezpłatną rozmowę poziomującą z metodykiem — są to osoby z wieloletnim doświadczeniem w nauczaniu, więc pomogą określić poziom, jak i doradzą, jaka forma zajęć będzie odpowiednia. Tutaj możesz wypełnić formularz, a my zadzwonimy, żeby umówić się na konkretny termin. Jeśli chcesz od razu się z nami skontaktować, zadzwoń pod numer 503087903 lub napisz maila na adres brodno@pygmalion.pl

O autorze

Marika Tarczyńska-Arenc

Koordynator ds. metody Teddy Eddie i Savvy Ed. W szkole Pygmalion zajmuje się najmłodszymi grupami, nadzoruje lektorów i czuwa nad jakością lekcji. Oprócz obszaru metodycznego, zajmuje się także organizacją obozów językowych, półkolonii, współpracą ze szkołami i marketingiem.

Zobacz też