Marika Tarczyńska-Arenc

Czy warto uczyć się dwóch języków jednocześnie?

Na pewno każdy z nas słyszał, że w dzisiejszych czasach znajomość języka angielskiego już nie wystarcza – prawie każdy go zna, coraz więcej osób w stopniu zaawansowanym i nie jest to już coś, co nas wyróżnia, tylko coś oczywistego.

Z drugiej strony często rodzice powtarzają, że wahają się przed zapisaniem swojego dziecko na kurs drugiego języka obcego z obawy przed tym, że języki zaczną się mieszać. Czy warto w takim razie uczyć się kolejnego języka?

Kiedy najlepiej zacząć naukę drugiego języka

Przede wszystkim warto jest wybrać dobry moment na rozpoczęcie nauki. Małe dzieci mają niesamowite zdolności do przyswajania języka i w wieku dwóch lat z powodzeniem mogą zacząć uczęszczać na pierwsze kursy językowe – często równocześnie ucząc się polskiego i angielskiego (jak niektórzy z naszych uczniów na kursach Teddy Eddie Start). Czy można do tego dołożyć trzeci język?

Oczywiście, przecież takie sytuacje dzieją się naturalnie na całym świecie – dwoje rodziców, którzy mówią innymi językami, postanawiają zamieszkać w kraju, gdzie językiem urzędowym jest jeszcze inny język. W takiej sytuacji rodzice mówią do dziecka w swoich językach ojczystych, a trzeciego uczy się ono od rówieśników, wychowawców, nauczycieli etc.

W pewnym wieku jednak dziecko staje się bardziej świadome i zaczyna uczyć się języka coraz bardziej tak, jak uczą się go dorośli. Wówczas dwa zupełnie nowe języki, szczególnie jeśli są podobne do siebie, mogą faktycznie okazać się dużym wyzwaniem. Jednak rzadko kiedy ktoś planuje, by jego syn czy córka zaczęli na przykład naukę hiszpańskiego i włoskiego jednocześnie, z kolei nauka angielskiego zaczyna się już w wieku przedszkolnym, więc do tego czasu jego znajomość będzie wystarczająca, by nie stać na przeszkodzie w rozpoczęciu nauki kolejnego języka.

W przypadku dorosłych wygląda to podobnie: jeśli dotychczasowe języki obce znamy chociaż na podstawowym poziomie, nic nie stoi na przeszkodzie, żeby zacząć naukę kolejnego. Ważne jest tylko, aby zawsze wygospodarować trochę czasu na powtarzanie i utrwalanie materiału wprowadzonego na lekcjach – dzięki temu znacznie szybciej osiągniemy cel.

Jaki język wybrać

Jak już zdecydujemy się na naukę, to kolejną ważną decyzją jest wybór języka. Czasami będzie on podyktowany ofertą szkół językowych w okolicy czy też językiem, którego dziecko zaczyna się uczyć w czwartej albo siódmej klasie szkoły podstawowej, jednak czasami to rodzic musi pomóc podjąć dziecku decyzję. Warto w takim wypadkiem kierować się faktami i tym, do czego byśmy chcieli, żeby nasze dziecko wykorzystywało język w przyszłości, a nie modą czy własnymi uprzedzeniami ze szkoły.

Jeśli jakiś język dziecko interesuje ze względu na serial, który mu się podoba, muzykę, której słucha czy kulturę, która go fascynuje, to nie ma lepszego wyboru – motywacja do nauki to najważniejszy czynnik i nawet najlepszy nauczyciel czy najciekawszy kurs jej nie zastąpi. Często jednak dziecko nie ma wyraźnych preferencji, więc istotne stają się inne czynniki (jak popularność na rynku pracy, liczba użytkowników języka czy jego trudność). Ponownie dorośli nie różnią się pod tym względem od dzieci, więc najlepiej wybrać język, który nam się podoba lub będzie nam przydatny w życiu.

Jeśli chodzi o dwa najpopularniejsze języki w tym momencie, to szczegółowo omówiłem tę kwestię w artykule “Hiszpański czy niemiecki?”. Wszystkich tych, którzy nie są pewni, czy lepiej wybrać język Ameryki Południowej czy może ten, którym porozumiewają się nasi sąsiedzi zza zachodniej granicy, polecam serdecznie jego lekturę!

Dlaczego warto uczyć się kolejnego języka?

Ale czy w ogóle warto zadawać sobie ten trud? Czy kolejny język jest naprawdę potrzebny? Czy to w ogóle ma sens? Odpowiedź brzmi: tak, tak i tak! Języka angielskiego obecnie uczą się wszyscy – to już nie tylko kwestia wyboru rodziców, ale przepisów, które ustanowiły kilka lat temu angielski jako obowiązkowy język obcy w polskich szkołach. Tak więc ciężko oczekiwać, żeby znajomość angielskiego wyróżniała nas na rynku pracy czy otwierała przed nami nieskończone możliwości (jest raczej odwrotnie – brak znajomości angielskiego ogranicza nam dostępne oferty pracy w bardzo dużym stopniu).

Dlatego właśnie warto zadbać o to, by znać więcej niż jeden język obcy. Dzisiaj coraz częściej dwa języki to często warunek konieczny, by móc zdobyć posadę, która nas interesuje, ale też kolejne okno na świat – książki, artykuły, filmy, seriale, gra, muzyka, kultura, historia, ta lista mogłaby się nigdy nie kończyć. Tłumaczenie nie zawsze wystarcza, więc możliwość korzystania z oryginału jest często nieoceniona.

Także w podróży drugi język obcy przyda nam się bez dwóch zdań. Dzięki temu będziemy mieli okazję poznać wielu ludzi, którzy nie znają angielskiego, jak również załatwić wiele spraw, których byśmy nie załatwili, gdybyśmy nie znali drugiego języka. Każdy z nas dobrze wie, jak dobre wrażenie sprawiają na nas obcokrajowcy, którzy uczą się polskiego – momentalnie jesteśmy do nich cieplej nastawieni i ten sam mechanizm działa również w przypadku innych nacji.

W jaki sposób się uczyć się kolejnego języka?

Oczywiście dla niektórych wizja ponownej nauki języka od zera może być przerażająca – szczególnie jeśli mamy kiepskie wspomnienia w przypadku pierwszego języka. Jednak to doświadczenie jest tu niezwykle istotne – to nie będzie już pierwszy raz. Wiemy już, że język obcy to nie polski i zdajemy sobie sprawę z możliwych różnic, znamy też różne metody nauki języka.

Poza tym języki obce są do siebie podobne, więc o ile w przypadku nauki pierwszego języka tych różnic jest całkiem sporo, tak w przypadku każdego kolejnego znacznie łatwiej znaleźć podobieństwa do któregoś z języków, które już znamy. Niezależnie od tego, czy to podobne struktury gramatyczne, prawie identyczne słowa czy bardzo zbliżone do siebie dźwięki, na pewno ułatwi nam to naukę.

Nadal masz wątpliwości?

Jeśli nadal masz pytania lub nie jesteś do końca przekonany, że to odpowiedni moment na naukę czy też nie jesteś pewien, jaki język wybrać – chętnie pomożemy! Możesz napisać pod adres k.gulatowski@pygmalion.pl lub zapisać się na rozmowę poziomującą.

O autorze

Marika Tarczyńska-Arenc

Koordynator ds. metody Teddy Eddie i Savvy Ed. W szkole Pygmalion zajmuje się najmłodszymi grupami, nadzoruje lektorów i czuwa nad jakością lekcji. Oprócz obszaru metodycznego, zajmuje się także organizacją obozów językowych, półkolonii, współpracą ze szkołami i marketingiem.

Zobacz też